dwarf fortress

Dwarf Fortress – Törpe erőd játékbemutató

Elérhető: PC

Fejlesztő: Bay 12 Games Kiadó: Kitfox Games

Megjelenési dátum: Dec. 6.

A „Dwarf Fortress” minden idők egyik legfontosabb videojátéka. A Modern Művészeti Múzeum állandó gyűjteményének része. Sok kedvenc játékodat ihlette, néhány pedig egyenesen lenyúlta. Mostanra elérte az 1.0-s verzióját, ami azt jelenti, hogy 20 év fejlesztés után végre megvásárolható a PC-s Steam platformon.

A „Dwarf” Fortress-t Tarn és Zach Adams fejlesztette, két testvér, akik 2002-ben hobbiból kezdték el. A Bay 12 Games, a „Dwarf Fortress” fejlesztőstúdiója kezdetben csak ők voltak, bár az évek során kicsit bővültek. Ahogy a „Dwarf Fortress” is, a cselekvések és interakciók bonyolult hálója egyre összetettebbé vált, nem csak a játékos, hanem az általuk irányított törpék közössége számára is. Bár a játéknak három módja van – amelyek közül csak kettő érhető el az induláskor -, az erőd mód a legkitartóbb azóta, hogy a játék 2006-ban ingyenesen megjelent a „Dwarf Fortress” weboldalán. Az erőd mód lehetővé teszi a játékosok számára, hogy megtervezzenek és felépítsenek egy erődöt a törpéik számára. A Legends módban a játékosok megismerkedhetnek az általuk generált világ főbb karaktereivel, szörnyeivel és történelmi eseményeivel. (Az utolsó, egyelőre nem elérhető, kaland módnak nevezett módban a játékosok létrehozhatják saját kalandozójukat, és felfedezhetik a világot.)

Ebben a játékban egy törpekolóniának segítünk egy hegybe ásni, hogy létrehozzanak egy települést, kifaragva hálószobáikat, étkezőjüket és végül sírjaikat. A játék világa egy sor vízszintes síkból áll, amelyek egyszerre egy-egy magassági réteget mutatnak. Ahogy a kamerát felfelé vagy lefelé mozgatod, felülről lefelé nézheted a hegynek azt a kis szeletét, amelyet a törpéid benépesítenek. Ahogy egyre lejjebb és lejjebb ereszkedsz, úgy kell törpéidnek helyet teremtened. Megtervezed a hálószobáikat, élelmet és alkoholt állítasz elő, módot adsz nekik a szórakozásra, vagy más módon veszed el a kedvüket, például könyvtárak, kocsmák vagy templomok létrehozásával.

Játékosként nem irányítasz egyetlen törpét sem, hanem utasításokat adsz az összes törpének. Ha kiválasztod a törpéknek a fákat, hogy vágják ki őket, akkor ők meg is teszik – miután befejezték az evést, alvást, alkoholfogyasztást és az összes többi törpés dolgot, amit minden nap meg kell tenniük. Ez nem olyan, mint a The Sims, ahol a karakterek többé-kevésbé pontosan azt teszik, amit te kérsz. A törpék saját lények, saját szükségleteikkel és igényeikkel, amelyeket játék közben rendkívül jól meg fogsz ismerni. Az egyetlen cél az, hogy megnézd, meddig tudsz életben maradni, menedzselve a különböző erőforrásokat, amelyekre a törpéidnek szüksége van, és időnként túlélve egy ostromot vagy valamilyen fantáziaállat támadását.

A játék köztudottan nehéz, de ez leginkább a bonyolult kezelőfelületének köszönhető. A „Dwarf Fortress”-ben rengeteg mindent megtehetsz, például szappant és üveget készíthetsz, vagy létrehozhatsz egy bonyolult aknakocsi-hálózatot. Gyakran az a legbonyolultabb, hogy kitaláld, melyik menü teszi ezt lehetővé. Ha új vagy a játékban, csak azt kell tudnod, hogy korábban nem rendelkezett olyan robusztus egértámogatással, mint most, és körülbelül ezerszer fárasztóbb volt.